Formule za računanje broja bodova za bilo koji studijski program
Pomak će upisati vaše dijete na fakultet.
Prema Pravilniku o polaganju Državne mature svaki se ispit ocjenjuje tako da se pojedinim pitanjima i zadatcima pojedinih dijelova ispita pridjeljuje propisani broj bodova, a rezultat ispita izražava se bodovima, Postotkom riješenosti i centilom.
Primjerice, ispit na višoj (A) razini iz Matematike na Državnoj maturi sadrži 30 zadataka ne računajući podzadatke, odnosno, 47 zadataka računajući podzadatke. Na tom je ispitu moguće steći najviše 60 bodova, a to znači da pojedini zadatci i podzadatci ne donose jednaki broj bodova. Taj se ispit sastoji samo od jednoga dijela. Slična je struktura osnovne (B) razine toga ispita i svih ispita iz izbornih predmeta Državne mature.
Za razliku od tih ispita, ispit na objema razinama iz Hrvatskoga jezika i književnosti sastoji se od dvaju dijelova, a iz Engleskoga jezika od triju dijelova. O tim će ispitima biti riječi u sljedećemu članku.
Usmjerimo sada svoju pažnju na ispit iz predmeta koji se sastoji od jednoga dijela i uvedimo pojmove Postotka riješenosti toga ispita i Ukupnoga broja bodova iz toga predmeta na nekome studijskome programu. Ta dva pojma imaju temeljno značenje za svaki ispit Državne mature.
Dakle, upravo ste završili ispit na višoj (A) razini iz Predmeta (Pred) na Državnoj maturi i predali ispitne materijale na ocjenjivanje. Potom je Ispitno povjerenstvo ustanovilo da ste stekli ukupno b(A, Pred) bodova od najvećega mogućega broja bodova za taj ispit bmax(A, Pred).
Tada je Vaš Postotak riješenosti x(A, Pred) jednak
(1) x(A, Pred) = [b(A, Pred)/bmax(A, Pred)].100%.
Analogno, za osnovnu (B) razinu imamo
(2) x(B, Pred) = [b(B, Pred)/bmax(B, Pred)].100%.
Vrijednosti veličina b i bmax ovise o Predmetu. Primjerice, za ispit na (A) razini iz Matematike imamo bmax = 60, a vrijednost veličine b nalazi se u intervalu od nula (niti jedan zadatak niste točno riješili) do 60 (sve ste zadatke točno riješili). O ostalim predmetima bit će još riječi.
Ukupan broj bodova y koje možete steći na određenome studijskome programu ovisi o Predmetu (Pred) i, ako postoji, njegovoj razini, Postotku riješenosti ispita iz toga predmeta x te o studijskome programu (Faks). Prema tome, za (A) razinu imamo
(3) y(A, Pred, Faks) = 10.p(A, Pred, Faks).x(A, Pred)
gdje je p(A, Pred, Faks) Postotak vrjednovanja toga predmeta na tome studijskome programu.
Primjerice, u Tablici 20., taj je postotak za Matematiku razine (A) na Medicini u Zagrebu jednak
p(A, M, Med) = 4%, na FER-u p(A, M, FER) = 36%, na Ekonomiji p(A, M, Eko) = 10%, za Kemiju na Farmaciji p(K, Far) = 20% te za Kemiju na PMFBiologiji p(K, PMFBio) = 10%.
Često se umnožak (10.p) zove vrjednovanje dotičnoga predmeta na dotičnome studijskome programu. Vrjednovanje je jednako najvećemu broju bodova koji možete steći iz određenoga predmeta na određenome studijskome programu.
Za obvezne predmete Državne mature vrjednovanje se uvijek odnosi na višu (A) razinu ispita.
Prema tome, iz Matematike razine (A) na Medicini možete steći najviše 40 bodova, na FER-u 360 bodova, na Ekonomiji na (B) razini 62.5 boda, a na (A) razini 100 bodova, iz Kemije na Farmaciji 200 bodova, a na PMFBiologiji 100 bodova.
Najveći je mogući broj bodova na svakome studijskome programu, dakle, uključujući i navedene, kao što znamo, jednak 1000 bodova.
Ukupan Broj bodova y za (B) razinu, za koju je Postotak riješenosti oblika (2), ne može biti veći od 62.5% (ili (100/160).100%) bodova na (A) razini dotičnoga predmeta. To vrijedi za sve ispite iz obveznih predmeta Državne mature. Prema tome, imamo
(4) y(B, Pred, Faks) = (100/160).10.p(A, Pred, Faks).x(B, Pred).
Uvedene pojmove opisane formulama (1), (2), (3) i (4) obilno ćemo rabiti u daljnjim razmatranjima. Te je formule, uključujući i sve ostale u narednim člancima, Pomak pripremio za Vas. Navedene formule, koliko nam je poznato, nisu dosad, u općem obliku, izravno napisane i komentirane na stranicama koje su u vezi s ispitima Državne mature. Predlažemo Vam – ovladajte tim izrazima i izrabite ih za izračune (barem) u svom slučaju prije, ili pak poslije pisanja ispita Državne mature.
Matematika
U Uvodu definirali smo pojmove Postotak riješenosti i Ukupni broja bodova iz određenoga predmeta na nekom studijskome programu (formule (1), (2), (3) i (4)). Ako već niste, upoznajte se s njima.
Dakle, ako ste na ispitu na višoj (A) razini iz Matematike (M) na Državnoj maturi stekli ukupno b(A, M) bodova od najvećega mogućega broja bodova za taj ispit bmax(A, M), onda je prema formuli (1) Vaš Postotak riješenosti ispita
(5) x(A, M) = [b(A, M)/bmax(A, M)].100%
Analogno, za osnovnu (B) razinu imamo
(6) x(B, M) = [b(B, M)/bmax(B, M)].100%
Za ispit na višoj (A) razini imamo bmax(A, M) = 60 i za ispit na osnovnoj (B) razini bmax(B, M) = 40 bodova.
Za ispit na višoj (A) razini Ukupan broj bodova y koje možete steći na određenome studijskome programu (Faks), prema formuli (3), jednak je
(7) y(A, M, Faks) = 10.p(A, M, Faks).x(A, M)
gdje je p(A, M, Faks) Postotak vrjednovanja Matematike na tome studijskome programu koji je, za neke studijske programe, naveden u Tablici 20.
Slično, prema formuli (4) koju smo naveli u Uvodu, Ukupan broj bodova koji možete steći na određenome studijskome programu (Faks), za osnovnu (B) razinu ispita, jednak je
(8) y(B, M, Faks) = (100/160).10.p(A, M, Faks).x(B, M).
Primjer 1.
Školske godine 2012./2013. višu (A) razinu ispita, od ukupno 9540 pristupnika, u cijelosti točno riješilo je njih 21.
Neka ste Vi na tom ispitu stekli ukupno 42 boda. Tada je b(A, M) = 42 i bmax(A, M) = 60 i Vaš je Postotak riješenosti, prema izrazu (5), jednak
x(A, M) = [42/60].100% = 70.00%.
Ako ste od ukupnoga broja pristupnika ostvarili rang 2059, onda je Vaš centil jednak (1 – 2000/9540)/100% = 79.04%.
S Vašim Postotkom riješenosti ispita, na Medicini bi prema (7) stekli y(A, M, Med) = 10.(4).(0.70) = 28.0 bodova,
na FER-u y(A, M, FER) = 10.(36).(0.70) = 252.00 boda,
a na Šumarstvu y(A, M, Šum) = 10.(20)(0.72) = 144.0 boda.
Kada bi umjesto na (A) razini ispit pisali na (B) razini i ostvarili jednaki Postotak riješenosti x(B, M) = 70.00%, onda bi prema (8) na Šumarstvu stekli y(B, M, Šum) = (100/160).10.(20)(0.70) = 87.5 bodova. Postotke vrjednovanja p uzeli smo iz Tablici 20.
Hrvatski jezik i književnost
Ispit iz Hrvatskoga jezika i književnosti (H) sastoji se od dvaju dijelova, Esej (e) i Drugi dio ispita (2) koji jednako doprinose u Postotak riješenosti. Zato je Postotak riješenosti jednak
(9) x(A, H) = [(be(A, H)+b2(A, H))/(bemax(A, H)+b2max(A, H))].100%
gdje je bemax(A, H) najveći mogući broj bodova iz Eseja i b2max(A, H) je najveći mogući broj bodova za Drugi dio ispita. Analogno, za (B) razinu imamo
(10) x(B, H) = [(be(B, H)+b2(B, H))/(bemax(B, H)+b2max(B, H))].100%
s analognim oznakama.
Za ispit na višoj (A) razini imamo bemax(A, H) = 80, b2max(A, H) = 80 i za ispit na osnovnoj (B) razini
bemax(B, H) = 80, b2max(B, H) = 80 bodova.
Za ispit na višoj (A) razini Ukupan broj bodova y koje možete steći na određenome studijskome programu (Faks), prema formuli (3), jednak je
(11) y(A, H, Faks) = 10.p(A, M, Faks).x(A, M)
gdje je p(A, H, Faks) Postotak vrjednovanja Matematike na tome studijskome programu koji je, za neke studijske programe, naveden u Tablici 20.
Slično, prema formuli (4) koju smo naveli u Uvodu, Ukupan broj bodova koji možete steći na određenome studijskome programu (Faks), za osnovnu (B) razinu ispita, jednak je
(12) y(B, H, Faks) = (100/160).10.p(A, H, Faks).x(B, M).
Primjer 2.
Školske godine 2012./2013. višu (A) razinu ispita, od ukupno 22597 pristupnika, u cijelosti točno riješio je samo 1 pristupnik.
Neka ste Vi na tom ispitu iz Eseja stekli 58 bodova, a iz Drugoga dijela ispita 69 bodova. Tada je Vaš postotak riješenosti, prema izrazu (9), jednak x(A, H) = [(58+69)/(80+80)].100% = 79.38%.
Ako ste od ukupnoga broja pristupnika ostvarili rang 2400, onda je Vaš centil jednak (1 – 2400/22597)/100% = 89.38%.
S Vašim postotkom riješenosti ispita, na Medicini bi, prema (11), stekli y(A, H, Med) = 10.(10).(0.7938) = 79.38 bodova,
na FER-u y(A, H, FER) = 10.(0).(0.7938) = 0.00 bodova,
a na Edukacijsko-Rehabilitacijskome fakultetu y(A, H, ERF) = 10.(20).(0.7938) = 158.76 bodova.
Kada bi umjesto na (A) razini ispit pisali na (B) razini i ostvarili Postotak riješenosti x(B, H) = 70.00%, onda bi prema (12) na PBF-u stekli
y(B, H, PBF) = (100/160).10.(5)(0.70) = 21.88 bodova. Navedimo zbog usporedbe da bismo na istom fakultetu s jednakim Postotkom riješenosti ispita na (A) razini stekli y(B, H, PBF) = 10.(5)(0.70) = 35.00 bodova. Postotke vrjednovanja p uzeli smo iz Tablici 20.
Engleski jezik
Ispit iz Engleskoga jezika (E) sastoji se od triju dijelova, Pisanje (p), Čitanje (č) i Slušanje (s). Na višoj (A) razini sva tri dijela doprinose jednako, dakle, po (1/3), u Postotak riješenosti.
Na osnovnoj (B) razini Pisanje doprinosi 30% (ili 30/100 ili 0.3), Čitanje 40% i Slušanje 30%.
Prema tome, za višu (A) razinu, Postotak riješenosti jednak je
(13) x(A, E) =(1/3) [(bp(A, E)/bpmax(A, E)+bč(A, E))/bčmax(A, E)+bs(A,E)/bsmax(A, E)].100%
gdje je bpmax(A, E) najveći mogući broj bodova iz Pisanja, bčmax(A, E) najveći je mogući broj bodova iz Čitanja i bsmax(A, E) najveći je mogući broj bodova iz Slušanja. Analogno, za (B) razinu imamo
(14) x(B, E) = [0.3bp(B, E)/bpmax(B, E)+0.4bč(B, E))/bčmax(B, E)+0.3bs(B, E)/bsmax(B, E)].100%
s analognim oznakama.
Za ispit na višoj (A) razini imamo bpmax(A, E) = 20, bčmax(A, E) = 40, bsmax(A, E) = 25 i za ispit na osnovnoj (B) razini
bpmax(B, E) = 15, bčmax(B, E) = 30 i bsmax(B, E) = 20.
Za ispit na višoj (A) razini Ukupan broj bodova y koje možete steći na određenome studijskome programu (Faks), prema formuli (3), jednak je
(15) y(A, E, Faks) = 10.p(A, E, Faks).x(A, E)
gdje je p(A, E, Faks) Postotak vrjednovanja Matematike na tome studijskome programu koji je, za neke studijske programe, naveden u Tablici 20.
Slično, prema formuli (4) koju smo naveli u Uvodu, Ukupan broj bodova koji možete steći na određenome studijskome programu (Faks), za osnovnu (B) razinu ispita, jednak je
(16) y(B, E, Faks) = (100/160).10.p(A, E, Faks).x(B, M).
Primjer 3.
Školske godine 2012./2013. višu (A) razinu ispita, od ukupno 15857 pristupnika, nitko nije riješio u cijelosti točno.
Neka ste Vi na tom ispitu iz Pisanja Eseja stekli 17 bodova, iz Čitanja 33 boda te iz Slušanja 19 bodova.
Tada je Vaš postotak riješenosti, prema formuli (13), jednak x(A, E) = (1/3).[17/20+33/40+19/25].100% = 81.17%.
Ako ste od ukupnoga broja pristupnika ostvarili rang 2500, onda je Vaš centil jednak (1 – 2500/15857)/100% = 84.16%.
S Vašim postotkom riješenosti ispita,
na Medicini bi, prema (15), stekli y(A, E, Med) = 10.(10).(0.8117) = 81.17 bodova,
a na FER-u
y(A, E, FER) = 10.(0).(0.8117) = 0.00 bodova.
Kada biste umjesto na (A) razini ispit pisali na (B) razini i ostvarili Postotak riješenosti x(B, E) = 81.17%, onda biste prema (16) na PBF-u stekli
y(B, E, PBF) = (100/160).10.(5)(0. 8117) = 25.37 bodova.
Navedimo zbog usporedbe da biste na istom fakultetu, s jednakim Postotkom riješenosti ispita na (A) razini, stekli
y(B, H, PBF) = 10.(5)(0. 8117) = 40.59 bodova.
Postotke vrjednovanja p uzeli smo iz Tablici 20.
U Uvodu definirali smo pojmove Postotak riješenosti i Ukupni broja bodova iz određenoga predmeta na nekome studijskome programu (formule (1), (2), (3) i (4)). Ako već niste, upoznajte se s njima.
Izborni predmet, kao što znamo, nema razinu.
Prema tome, ako ste na ispitu iz izbornoga predmeta (Pred) na Državnoj maturi stekli ukupno b(Pred) bodova od najvećega mogućega broja bodova za taj ispit bmax(Pred), onda je prema formuli (1) Vaš Postotak riješenosti ispita
(17) x(Pred) = [b(Pred)/bmax(Pred)].100%
Vrijednosti veličina b i bmax ovise o Predmetu. Primjerice, za ispit iz Biologije imamo bmax(Bio) = 100, iz Fizike bmax(Fiz) = 80, iz Kemije bmax(Kem) = 100, iz Likovne umjetnosti bmax(Lu) = 105, iz Psihologije bmax(Psi) = 116 i Politike i gospodarstva bmax(PiG) = 60. Za ostale predmete taj podatak možete naći u Vodiču kroz ispite Državne mature koji je objavljen na (www.ncvvo.hr).
Ukupan broj bodova y koje možete steći na određenome studijskome programu (Faks), prema formuli (3), jednak je
(18) y(Pred, Faks) = 10.p(Pred, Faks).x(Pred)
gdje je p(Pred, Faks) Postotak vrjednovanja izbornoga Predmeta na tome studijskome programu koji je, za neke studijske programe, naveden u Tablici 20.
Primjer 4.
Školske godine 2012./2013., od ukupno 967 pristupnika ispitu iz Likovne umjetnosti, nitko nije riješio ispit u cijelosti točno.
Neka ste na ispitu stekli 76 bodova (b(Lu) = 76). Tada je Vaš Postotak riješenosti, prema formuli (17), jednak
x(Lu) = [76/105].100% = 72.38%.
Ako ste od ukupnoga broja pristupnika ostvarili rang 50, onda je Vaš centil jednak (1 –50/967)/100% = 94.83%.
S Vašim postotkom riješenosti ispita, na Arhitekturi bi, prema (18), stekli y(Lu, Af) = 10.(2.5).(0.7238) = 18.10 bodova.
Ukupan broj bodova y koje možete steći na određenome studijskome programu (Faks) s naslova Bodova iz srednje škole jednak je
(19) y(Ško, Faks) = 10.p(Ško, Faks).(o/omax)
gdje je p(Ško, Faks) Postotak vrjednovanja ocjena iz srednje škole na tome studijskome programu koji je, za neke studijske programe, naveden u Tablici 20 i omax je najveća moguća ocjena tj. omax = 5. Veličina o ima tri značenja: prvo, Vaše prosječne ocjene iz svih predmeta srednje škole, drugo, Vaše prosječne ocjene iz svih predmeta u 1. razredu ili 2. razredu ili 3. razredu ili 4. razredu i treće, Vaše prosječne ocjene iz obveznih predmeta Državne mature. Koje ćemo značenje te veličine uporabiti ovisi o studijskome programu. Objasnimo to primjerima.
Primjer 5.
Ako ste u srednjoj školi stekli prosječnu ocjenu iz svih predmeta o = 4.84, onda je prema (19) Vaš Broj bodova iz škole na Medicini jednak
y(Ško, Med) = 10.(22).(4.84/5.00) = 212.96 a na Ekonomiji y(Ško, Eko) = 10.(45).(4.84/5.00) = 435.60.
Primjer 6.
Neka je Vaša prosječna ocjena iz svih predmeta srednje škole u 1. razredu jednaka 4.87, u 2. razredu 4.81, u 3. razredu 4.88, u 4. razredu 4.81 i prosječna ocjena iz obveznih predmeta na Državnoj maturi 3.67. Tada je prema izrazu (19) Broj bodova iz škole koje ćete steći na FER-u jednak
y(Ško, FER) = 10.(8).(4.87+4.81+4.88+4.81+3.67)/5.00 = 368.64 bodova.
Uzeli smo da je Postotak vrjednovanja ocjena iz 1. razreda jednak 8%, tj. p(Ško, FER) = 8%. Ta veličina ima jednaku vrijednost i za ostale razrede, a također i za obvezne predmete Državne mature.
Slijedom toga, najveći je mogući Broj bodova iz škole na FER-u jednak
y(Ško, FER) = 10.(8).(5.00+5.00+5.00+5.00+5.00)/5.00 = 400.00 bodova, kao što smo i naveli u Tablici 20.
Kao što znamo, prema Pravilniku o polaganju Državne mature rezultat pojedinoga ispita Državne mature izražavamo brojem bodova, Postotkom riješenosti i centilom. Uspjeh na pojedinome ispitu Državne mature izražavamo ocjenom. Naime, nakon provedenih ispita ravnatelj(ica) NCVVO-a imenuje stručno povjerenstvo za odlučivanje o pragovima za ocjene na ispitima Državne mature, za dotičnu školsku godinu, za svaki ispit posebno.
Tako je, na primjer, povjerenstvo za Matematiku za šk. god. 2010./2011. donijelo odluku o vezi Postotka riješenosti ispita x i Ocjena koju navodimo u sljedećoj tablici.
Tablica 22. Potankosti ispita iz Matematike na višoj (A) razini
Ispitu je pristupilo 9490 učenika(ca); DM ljetni rok, šk. god. 2010./2011. | |||||
---|---|---|---|---|---|
Nedovoljan (1) | Dovoljan (2) | Dobar (3) | Vrlo dobar (4) | Odličan (5) | |
Postotci riješenosti ispita, % | 0–28.32 | 28.33–46.66 | 46.67–69.99 | 70.00–86.66 | 86.67–100.00 |
Postotci prolaznosti učenika, % | 9.19 | 24.73 | 39.70 | 19.77 | 6.61 |
Broj učenika | 872 | 2347 | 3768 | 1876 | 627 |
Vodite računa da fakulteti na svojim studijskim programima ne vrjednuju Vaše ocjene iz obveznih i izbornih predmeta na Državnoj maturi nego Vaš Postotak riješenosti na tim ispitima na izabranim razinama!
Doduše, postoji iznimka na FER-u i još nekim fakultetima. Kao što znamo, na FER-u postoji uvjet da je zbroj ocjena iz predmeta Matematika na višoj (A) razini i predmeta Fizika na Državnoj maturi jednak barem 7.
Ocjena je grublja veličina od Postotka riješenosti za dotični ispit. Tako npr. jedna ocjena Odličan (5) iz PiG-a šk. god. 2010./2011. na Državnoj maturi uključuje široki interval Postotaka riješenosti – od 78.33% do 100% na tom ispitu.
Skrećemo vam pažnju na još jedan bitan detalj – pogledajte kako se mijenja veza između Postotka riješenosti ispita i ocjene Dovoljan (2) (primjerice pragovi prolaznosti na ispitu iz Matematike) tijekom godina.
Pogledajmo podatke u sljedećoj tablici.
Tablica 23. Matematika (A) razina i pragovi prolaznosti
Šk. godina | Broj pristupnika | Podatci o ispitu | Ocjene | |
---|---|---|---|---|
Nedovoljan (1) | Dovoljan (2) | |||
2009./2010. | 9626 | Postotci riješenosti ispita, % | 0.00–20.00 | 21.70–41.30 |
Postotci prolaznosti učenika, % | 8.3 | 30.96 | ||
Broj učenika | 799 | 2980 | ||
2010./2011. | 9420 | Postotci riješenosti ispita, % | 0.00–28.32 | 28.33–46.66 |
Postotci prolaznosti učenika, % | 9.19 | 24.73 | ||
Broj učenika | 872 | 2347 | 2011./2012. | 10925 | Postotci riješenosti ispita, % | 0.00–19.99 | 20.00–39.99 |
Postotci prolaznosti učenika, % | 12.85 | 37.78 | ||
Broj učenika | 1404 | 4128 | 2012./2013. | 9540 | Postotci riješenosti ispita, % | 0.00–26.66 | 26.67–49.99 |
Postotci prolaznosti učenika, % | – | – | ||
Broj učenika | – | – |
Vidimo da je za prolaz na ovom ispitu šk. god. 2009./2010. trebalo valjano riješiti više od 21.70% ispita, dok je za šk. god. 2012./2013. trebalo valjano riješiti više od 26.67% ispita. Uočite također da je za šk. god. 2012./2013., za ocjenu Dovoljan (2), gornja granica Postotka riješenosti dosegnula vrijednost 50%! Broj pristupnika ne mijenja se jako tijekom godina.
Gospođica Ika Šimac, radišna maturantica opće gimnazije, djevojka okretna duha, procjenjuje da će prosječna ocjena koju će dobiti zbrajanjem ocjena iz svih predmeta srednje škole i dijeljenjem s ukupnim brojem predmeta iznositi 4.45.
Također, Ika procjenjuje da će na ispitima iz obveznih predmeta Državne mature šk. god. 2011./2012. ostvariti zavidan uspjeh te da će se pokušati upisati na Veterinarski fakultet u Zagrebu. Ona želi procijeniti svoj broj bodova iz obveznih predmeta Državne mature na višoj (A) razini i iz Matematike na osnovnoj (B) razini te izbornom predmetu Fizika pod sljedećim pretpostavkama:
- na testu iz Matematike na osnovnoj (B) razini ostvarit će 35 bodova
- na testu iz Matematike na višoj (A) razini ostvarit će 52 boda
- na testu iz Hrvatskoga jezika i književnosti na višoj (A) razini ostvarit će 72 boda iz Eseja, a iz drugoga dijela ispita ostvarit će 70 bodova
- na testu iz Engleskoga jezika na višoj (A) razini ostvarit će iz prvoga dijela ispita iz Čitanja 35 bodova i Pisanja 17 bodova, a na drugome dijelu ispita iz Slušanja ostvarit će 23 boda
- na testu iz Fizke osvojit će 70 bodova
Podatke o postotcima vrjednovanja preuzet ćemo iz Tablice 20.:
- postotak vrjednovanja Bodova iz škole na Veterini je p(Ško, Vet) = 37%
- postotak vrjednovanja ispita iz Matematike na višoj (A) razini na Veterini je p(A, M, Vet) = 5%
- postotak vrjednovanja ispita iz Hrvatskoga jezika i književnosti na višoj (A) razini na Veterini je p(A, H, Vet) = 15%
- postotak vrjednovanja ispita iz Engleskoga jezika na višoj (A) razini na Veterini je p(A, E, Vet) = 10%
- postotak vrjednovanja ispita iz Fizike na Veterini je p(Fiz, Vet) = 30%
Broj bodova iz škole
Prema formuli (19) Broj bodova iz škole jednak je
y(Ško, Vet) = 10.p(Ško, Vet).(o/omax) = 329.30
gdje smo koristili p(Ško, Vet) = 37%, o = 4.45 i omax = 5.00.
Broj bodova iz Matematike prema vrjednovanju toga predmeta na Veterini
Viša razina:
Prema formuli (5) Postotak riješenosti jednak je
x(A, M) = [b(A, M)/bmax(A, M)].100% = 80%
gdje smo koristili da je b(A, M) = 48 bodova i bmax(A, M) = 60 bodova.
Dalje, koristeći formulu (7) dobivamo da je Broj bodova iz Matematike na višoj (A) razini na Veterini jednak
y(A, M, Vet) = 10.p(A, M, Vet).x(A, M) = 40
gdje smo uvrstili p(A, M, Vet) = 5%.
Osnovna razina:
Prema formuli (6) Postotak riješenosti jednak je
x(B, M) = [b(B, M)/bmax(B, M)].100% = 82.50%
gdje smo koristili da je b(A, M) = 33 bodova i bmax(A, M) = 40 bodova.
Dalje, koristeći formulu (8) dobivamo da je Broj bodova iz Matematike na osnovnoj (B) razini na Veterini jednak
y(B, M, Vet) = (100/160).[10.p(A, M, Vet).x(B, M)] = 25.78
gdje smo uvrstili p(A, M, Vet) = 5%.
Broj bodova iz Hrvatskoga jezika i književnosti prema vrjednovanju toga predmeta na Veterini
Viša razina:
Prema formuli (9) Postotak riješenosti jednak je
x(A, H) = [(be(A, H)+b2(A, H))/(bemax(A, H)+b2(A, H))].100% = 88.75%
gdje smo koristili da je be(A, H) = 72 bodova, bemax(A, H) = 80 bodova, b2(A, H) = 70 bodova i b2max(A, H) = 80 bodova.
Dalje, koristeći formulu (11) dobivamo da je Broj bodova na višoj (A) razini na Veterini jednak
y(A, H, Vet) = 10.p(A, H, Vet).x(A, H) = 133.13
gdje smo uvrstili p(A, H, Vet) = 15%.
Broj bodova iz Engleskoga jezika prema vrjednovanju toga predmeta na Veterini
Viša razina:
Prema formuli (13) Postotak riješenosti jednak je
x(A, E) =(1/3) [(bp(A, E)/bpmax(A, E)+bč(A, E)/bčmax(A, E)+bs(A,E)/bsmax(A, E)].100% = 88.17%
gdje smo koristili da je bp(A, E) = 17 bodova, bpmax(A, E) = 20 bodova, bč(A, E) = 35 bodova, bčmax(A, E) = 40 bodova, bs(A, E) = 23 boda i bsmax(A, E) = 25 bodova.
Dalje, koristeći formulu (15) dobivamo da je Broj bodova na višoj (A) razini na Veterini jednak
y(A, E, Vet) = 10.p(A, E, Vet).x(A, E) = 88.17
gdje smo uvrstili p(A, E, Vet) = 10%.
Broj bodova iz Fizike
Prema formuli (17) Postotak riješenosti jednak je
x(Fiz) = [b(Fiz)/bmax(Fiz)].100% = 87.50%
gdje smo koristili da je b(Fiz) = 70 bodova i bmax(A, M) = 80 bodova.
Dalje, koristeći formulu (18) dobivamo da je Broj bodova iz Fizike jednak
y(Fiz, Vet) = 10.p(Pred, Faks).x(Pred) = 262.50
gdje smo uvrstili p(Fiz, Vet) = 30%.
Zaključak
Ukupan broj bodova koji bi Ika, prema svojim procjenama, ostvarila s Bodovima iz škole, Bodovima iz obveznih predmeta (H, M, E) na višoj (A) razini i Bodovima iz izbornoga predmeta Fizika jednak je
y(A, Vet) = y(Ško, Vet) + y(A, M, Vet) + y(A, H, Vet) + y(A, E, Vet) + y(Fiz, Vet) = 853.10 bodova.
Na sličan način dobivamo ukupan broj bodova u slučaju kada bi Ika Matematiku polagala na osnovnoj (B) razini:
y(B, Vet) = y(Škola, Vet) + y(B, M, Vet) + y(A, H, Vet) + y(A, E, Vet) + y(Fiz, Vet) = 838.88 bodova.
Iz podataka na mrežnoj stranici www.studij.hr nalazimo da je minimalan broj bodova potreban za upis na Veterinarski fakultet u Zagrebu za ak. god. 2011./2012. iznosio 700.20. Prema tome, Ika bi se, pod pretpostavkama koje smo naveli, u obama navedenim slučajevima, bezbrižno upisala na željeni studijski program. U prvom slučaju, kada bi obvezne predmete Državne mature položila na višoj (A) razini, ona bi doduše osvojila i viši rang, a to znači i manju cijenu studiranja.